AccessibleEU – Vaša vloga pri ustvarjanju bolj dostopnega in vključujočega visokega šolstva
Delavnica na konferenci AAATE 2023, Pariz, 29.8.2023
Delavnica, ki sta jo skupaj organizirali Evropski center virov za dostopnost – AccessibleEU in Združenje za razvoj podporne tehnologije v Evropi – AAATE, je predstavila različnim akterjem v visokem šolstvu, potrebna orodja in znanje za upoštevanje temeljnih načel univerzalnega oblikovanja (angl. Universal Design), ki jih sedaj zahtevajo evropska pravila. Cilj je omogočiti izobraževalnim ustanovam, da usposobijo bodoče predstavnike družbe za obravnavanje izzivov, s katerimi se lahko srečujejo osebe z različnimi oblikami oviranosti pri svojem poklicnem delu.
Delavnica, ki je potekala kot hibridni dogodek, je bila razdeljena na uvodno sekcijo in tri panele.
Uvodna sekcija: Predstavitev centra AccessibleEU in njegova vloga pri spodbujanju dostopnosti visokega šolstva na evropski ravni
Vodja sekcije: Jesus Hernández. direktor AccessibleEU
- Inmaculada Placencia. Strokovnjakinja za invalidnost in vključevanje. Evropska komisija.
- Georgios Kouroupetroglou. Predsednik AAATE. Grčija.
- Pierre Crescenzo. Predsednik APACHES. Francija.
Predstavitev evropskega centra virov za dostopnost – AccessibleEU je bila pomembna prelomnica na področju dostopnosti visokega šolstva v Evropi. Uvodno sekcijo je vodil Jesus Hernández, direktor AccessibleEU, na kateri se je zbrala ugledna skupina strokovnjakov, ki so razpravljali o promociji dostopnosti v evropskem visokem šolstvu.
Inmaculada Placencia iz Evropske komisije je delila svoje vpoglede v politike in pobude, ki jih Evropska unija izvaja za zagotavljanje vključevanja vseh študentov, vključno s tistimi z invalidnostmi. Njen pogled je osvetlil prizadevanja na najvišjih ravneh evropskega upravljanja.
Georgios Kouroupetroglou je delil neprecenljivo znanje o najnovejših dosežkih na področju podpornih tehnologij in njihovi vlogi pri ustvarjanju bolj dostopnega učnega okolja, zlasti s konkretnimi primeri v Grčiji. Njegovi vpogledi so poudarili ključno vlogo tehnologije pri izenačevanju možnosti za vse študente.
Pierre Crescenzo je prinesel edinstven pogled iz francoskega izobraževalnega sektorja. Njegove izkušnje in strokovno znanje so poudarili pomen pobud na lokalni ravni in lokalnih organizacij pri spodbujanju prizadevanj za dostopnost.
Skupaj je ta sekcija poudarila večplasten pristop, ki je potreben za spodbujanje dostopnosti visokega šolstva na evropski ravni. Predstavila je sodelovalni duh centra AccessibleEU in njegovo predanost spodbujanju bolj vključujočega in pravičnega izobraževalnega okolja za vse študente v Evropi.
Panel 1: Zagotavljanje vključujočega izobraževanja za vse
Vodja panela: Katerina Mavrou. Evropska univerza na Cipru. Ciper.
- Marie- Pierre Toubhans. Nacionalni inštitut za izobraževanje in raziskave za mlade invalide in prilagojene pouke (INS HEA). Francija.
- Alice Ribeiro. Fakulteta za humanistične znanosti Univerze v Portu (FLUP). Vodja urada za vključevanje. Portugalska.
V panelu, ki ga je vodila Katerina Mavrou, so dinamično razpravaljali o ključni temi vključujočega izobraževanja. Udeleženci panela so prinesli različne perspektive:
Alice Ribeiro je predstavila pomemben evropski projekt na področju visokega šolstva EUni4ALL. Ta projekt služi kot temelj za razprave o izboljšanju dostopnosti visokega šolstva. Predstavila je praktične primere in dokumentacijo, kako lahko ustanove ustvarijo vključujoče učno okolje.
Marie-Pierre Toubhans je delila dragocene vpoglede v inovativne pristope k vključujočemu izobraževanju. Njeno strokovno znanje je osvetlilo strategije, ki jih uporabljajo v Franciji za spodbujanje dostopnosti in vključevanja visokošolskega izobraževanja.
Posebej velja omeniti, da je med panelom član občinstva predstavil “Model zrelosti dostopnosti W3C” (angl. W3C Accessibility Maturity Model) in predlagal njegovo vključitev v kurikul visokošolskega izobraževanja. Ta model, znan po celovitem pristopu k dostopnosti spleta, ponuja perspektivo za vključitev digitalne dostopnosti v izobraževalne programe. Ta model je brezplačno dostopen na spletni strani W3C.
Panel je osvetlil nenehna prizadevanja za zagotavljanje, da je visokošolsko izobraževanje dostopno vsem, ne glede na individualne sposobnosti ali ovire. Poudarili so pomen deljenja inovativnih projektov, kot je EUni4ALL, ter upoštevanje globalnih standardov dostopnosti, kot je Model zrelosti dostopnosti W3C, za ustvarjanje bolj vključujočega izobraževalnega okolja za študente po vsej Evropi.
Panel 2: Dostopnost v univerzitetnih institucijah. Primeri dobre prakse
Vodja: Dominique Archambault. Univerza Paris 8. Pariz
- Boris Janča. MUNI TEIRESIÁS. Center za podporo študentom s posebnimi potrebami. Češka republika.
- Gerald Craddock in Donal Fitzpatrick. Center za odličnost v univerzalnem oblikovanju (CEUD). Irska.
- Pierre Crescenzo. APACHES. Podpredsednik Univerze Nice-Cote d’Azur. Francija.
V panelu so se ukvarjali z uvedbo ukrepov dostopnosti za študente s posebnimi potrebami v univerzitetnih institucijah. Poudarek je bil na odmiku od segregiranega pristopa, kjer se študente s posebnimi potrebami usmeri v specializirane podporne storitve. Namesto tega je razprava poudarila pomembnost vključevanja dostopnosti v glavne tokove, da postane relevantna in uporabna za vse oddelke in študente. Pri zagotavljanju podpore je treba upoštevati edinstvene potrebe in želje vsakega posameznega študenta.
Pierre Crescenzo je poudaril pomen individualizirane podpore in vključevanja študentov s posebnimi potrebami pri odločitvah o prilagoditvah. Poudaril je, da bi morale rešitve ustrezati specifičnim potrebam in željam vsakega študenta.
Boris Janča je razpravljal o tem, kako njihov center na Češkem ocenjuje potrebe študentov, tako glede univerzalnega oblikovanja kot tudi zagotavljanja storitev ali prilagoditev študijskega gradiva, komunikacije in podobno. Upoštevajo tudi potrebe učiteljev, da zagotovijo celostni pristop k dostopnosti.
Gerald Craddock in Donal Fitzpatrick sta razpravljala o pomembnosti nacionalnih politik in zakonodaje za uveljavljanje standardov dostopnosti visokošolskega izobraževanja. Poudarila sta tudi potrebo po prepričevanju in izobraževanju učiteljev o koristih dostopnih učnih metod in gradiv. Načela univerzalnega oblikovanja bi morala biti vključena v načrtovanje učnih programov in ocenjevanje.
Panel je poudaril potrebo po kulturnem premiku na univerzah ter informiranje učiteljskega osebja v smeri bolj vključujočega in dostopnega izobraževalnega okolja.
Panel 3: Uvajanje dostopnosti v univerzitetne učne načrte
Vodja: Michael Waidhofer. Univerza Johannes Kepler Linz. Avstrija
- Silvio Pagliara. AAATE. Univerza Warwick. Anglija.
- Cesare Sangiorgi. Univerza v Bologni (UNIBO). Italija.
- Richard Manton. Registrator pri Poklicnem združenju inženirjev na Irskem. Irska.
- Klaus Miesenberger. Projekt ATHENA. Univerza Johannes Kepler Linz. Avstrija.
V tem, zadnjem panelu, so obravnavali glavno temo delavnice “Uvajanje dostopnosti v univerzitetne učne načrte.” Vodja panela, Michael Waidhofer, je začel z zavedanjem pomembnosti panela in predstavitvijo panelistov. Vsak panelist je nato delil vpoglede in izkušnje, povezane z dostopnostjo v univerzitetnih učnih načrtih.
Silvio Pagliara je poudaril izzive uvajanja dostopnosti in vključevanja v mainstream izobraževanje. Omenil je potrebo po razmišljanju o univerzalnem oblikovanju za učenje ter kako učitelji, še posebej tisti v posebnem izobraževanju, lahko odigrajo ključno vlogo pri spodbujanju dostopnosti.
Cesare Sangiorgi je govoril o projektu Educa4all, ki si prizadeva vključiti načela univerzalnega oblikovanja za vse (UA&D4ALL) v izobraževanje arhitekture in gradbeništva. Poudaril je pomen ocenjevanja pripravljenosti izobraževalnih ustanov za poučevanje UA&D4ALL ter potrebo po usposabljanju članov fakultete.
Richard Manton je naslovil vlogo poklicnega priznanja pri oblikovanju univerzitetnih učnih načrtov za inženirje na Irskem. Poudaril je pomen izhodnih kompetenc diplomantov, etike, raznolikosti in vključevanja pri izobraževanju inženirjev. Prav tako je poudaril, da poklicno priznanje vpliva na učne načrte, vendar jih ne določa.
Klaus Miesenberger je razpravljal o projektu ATHENA, ki si prizadeva identificirati predmete, ki vključujejo dostopnost, ter analizirati, kako je dostopnost vključena v različna univerzitetna področja. Cilj je zagotoviti priporočila za vključevanje dostopnosti v učne načrte na različnih področjih, pri čemer poudarja pomen vključevanja dostopnosti v glavne tokove izobraževanja.
Med razpravo se je pojavilo vprašanje, kako narediti usposabljanje za dostopnost in univerzalno oblikovanje obvezno na arhitekturnih šolah. Richard Manton je pojasnil regulativne vidike na Irskem, medtem ko je Klaus Miesenberger poudaril, da mora biti dostopnost vključena v učne načrte, da bi učinkovito spremenila način razmišljanja.
Skupno je panel poudaril pomembnost vključevanja dostopnosti v univerzitetne učne načrte ter izzive in strategije za dosego tega cilja.
Povezava na program delavnice AccessibleEU: Program delavnice.
Evropski center virov za dostopnost – AccessibleEU. Center AccessibleEU, ki je uradno začel s svojim delom 4. julija 2023, se prizadeva za spodbujanje dostopnosti, podpirati skladnost z evropsko zakonodajo o dostopnosti, olajšati izmenjavo znanja, zagotavljati usposabljanje in vire, spodbujati sodelovanje ter prispevati k raziskavam in inovacijam na področju dostopnosti. S svojimi usmeritvami, svetovanjem, ozaveščanjem, usposabljanjem in mreženjem center AccessibleEU stremi k ustvarjanju bolj vključujoče in dostopne Evrope, zagotavljajoč enak dostop in enake možnosti za vse. Nacionalni koordinator za AccessibleEU Slovenija, izr.prof.dr. Matjaž Debevc, je bil za to funkcijo predlagan s strani Nacionalnega sveta invalidskih organizacij Slovenije (NSIOS). Spletna stran: Center AccessibleEU Skupnost stokovnjakov: Vabilo na skupnost strokovnjakov |
Pripravil: izr. prof. dr. Matjaž Debevc, AccessibleEU Slovenija