Začetek veljavnosti zakona o dostopnosti: izdelki in storitve morajo biti dostopni!
28. junija, je bil pomemben dan za dostopnost, saj bodo morali številni proizvodi in storitve izpolnjevati zahteve iz Evropskega akta o dostopnosti.
Evropski akt o dostopnosti, ki je začel veljati leta 2019 po dolgi kampanji evropskega invalidskega gibanja, je ključna pravna podlaga za zagotavljanje enakega dostopa za invalide.
Zdaj morajo nacionalne vlade, podjetja in zasebne organizacije opraviti svoj del.
Podjetja morajo na to gledati kot na priložnost za zapolnitev jasne vrzeli z ustvarjanjem proizvodov in storitev, ki jih lahko uporablja čim večje število ljudi, ki presegajo pravne zahteve zakona. Zagotavljanje dostopnosti bo odprlo nove trge in uskladilo podjetja z evropskimi vrednotami raznolikosti in vključenosti. Njegove obveznosti se nanašajo na uvoznike in distributerje. Upoštevanje zakona je poslovno smiselno v času, ko morajo biti evropska podjetja bolj konkurenčna in inovativna kot kdaj koli prej.
Institucije Evropske unije in nacionalne vlade morajo prispevati svoj delež, da jih podprejo z zagotavljanjem pomoči in vzpostavitvijo trdnih mehanizmov izvrševanja. Projekti, kot je center AccessibleEU, so dober začetek, vendar jih je treba razširiti na evropske in nacionalne agencije za dostopnost s strokovnim znanjem o dostopnosti.
Dostopnost je potrebna za invalide, vendar je koristna za vse, vključno z evropskimi podjetji. Vsakdo mora opraviti svoj del.
Podjetja in zasebne organizacije pozivamo, naj:
- Sledite jasnemu trendu Evropskega akta o dostopnosti in zagotovite, da so vsi njihovi izdelki in storitve dostopni;
- Pri razvoju izdelkov in storitev vključite strokovnjake za dostopnost in uporabnike invalide.
Nacionalne vlade pozivamo, naj:
- Razširitev pravnih obveznosti glede dostopnosti do drugih proizvodov in storitev z nacionalno zakonodajo;
- Vključiti organizacije invalidov v spremljanje in izvrševanje Evropskega akta o dostopnosti in drugih zakonov o dostopnosti;
- Vlaganje potrebnih človeških in finančnih virov v izvrševanje in spremljanje nacionalnih organov, pristojnih za dostopnost, ter olajšanje njihovega sodelovanja z organizacijami, ki zastopajo invalide.
Evropsko unijo pozivamo, naj:
- Ustanoviti Evropsko agencijo za dostopnost, ki bo zagotavljala specializirano podporo EU in državam članicam pri politikah dostopnosti, ter javnim organom, podjetjem in celotni skupnosti o tem, kako dostopnost izvajati v praksi;
- Poskrbite, da bo dostopnost za invalide obvezna v vsaki novi zakonodaji. Takšne določbe morajo vključevati sklicevanje na Evropski akt o dostopnosti, da se zagotovi pravna varnost.
Seznam izdelkov in storitev, ki morajo biti dostopni po 28. juniju 2025
Seznam Izdelkov:
- Potrošniški računalniški sistemi strojne opreme za splošne namene (tj. računalniki, tablični računalniki, prenosni računalniki) in operacijski sistemi za te sisteme strojne opreme (npr. Windows ali MacOS);
- Plačilni terminali (na primer v trgovinah ali restavracijah);
- Samopostrežni terminali, povezani s storitvami, ki jih zajema Direktiva (bankomati, avtomati za izdajo vozovnic, avtomati za prijavo in interaktivni samopostrežni terminali za zagotavljanje informacij);
- Potrošniška terminalska oprema z interaktivno računalniško zmogljivostjo, ki se uporablja za elektronske komunikacijske storitve (z drugimi besedami, pametni telefoni, tablični računalniki, ki lahko kličejo);
- Potrošniška terminalska oprema z interaktivno računalniško zmogljivostjo, ki se uporablja za dostop do avdiovizualnih medijskih storitev (na primer televizijska oprema, kot so pametni televizorji, ki vključuje digitalne televizijske storitve);
- E-bralniki (na primer Amazon Kindle ali Tolino e-bralnik).
Seznam storitev:
- Elektronske komunikacijske storitve (na primer storitve A1,, T2 ali Telecom…);
- Storitve, ki omogočajo dostop do avdiovizualnih medijskih storitev (na primer spletne strani ali aplikacije televizijskih kanalov, kot je BBC iPlayer, in platforme za video na zahtevo, kot je Netflix);
- Storitve potrošniškega bančništva (npr. dvig denarja, nakazila, spletno bančništvo, odprtje bančnega računa);
- E-knjige;
- E-poslovanje (tj. spletne strani ali mobilne aplikacije, prek katerih podjetja prodajajo svoje izdelke ali storitve na spletu);
- Posebni elementi prevoznih storitev, povezani z informacijami in izdajanjem vozovnic, razen za mestne, primestne in regionalne prevozne storitve, za katere so v tej direktivi zajeti samo samopostrežni terminali.
Ne smemo pozabiti, da se je med pogajanji o tej direktivi stališče nacionalnih vlad, ki jih zastopa Svet EU, pogosto razlikovalo od našega stališča, na primer, ko je šlo za vključitev grajenega okolja ali storitev mestnega prevoza. Vendar je evropski akt o dostopnosti direktiva o minimalni harmonizaciji, kar pomeni, da nacionalnim vladam nič ne preprečuje, da presežejo področje uporabe te zakonodaje in zajamejo dodatne proizvode, storitve in okolja.
Vir: povzeto iz EDF