Accessible EU poročilo – “Dostopnost in visoko šolstvo”
Dogodek, ki je združil strokovnjake, univerzitetno osebje in študente z namenom spodbujanja večje dostopnosti in vključevanja invalidov v visokem šolstvu po Evropi. Panelne razprave so se osredotočale na izboljšanje politik in praks, prilagajanje učnih načrtov ter na transnacionalno sodelovanje za razvoj skupnih standardov, ki bi podpirali enakopravno udeležbo študentov invalidov. Udeleženci so delili inovativne pristope in praktične pobude, ki prispevajo k večji dostopnosti v univerzitetnem okolju, kar je ključno za doseganje večje mobilnosti študentov v okviru programov, kot je Erasmus+.
Konzorcij AccessibleEU sestavljajo:
1. Pregled dogodka in kontekst
Dogodek “AccessibleEU: Dostopnost in visoko šolstvo” je potekal na Univerzi v Portu, Portugalska, 30. o ktobra 2024 v obliki hibridnega in invalidom dostopnega dogodka. Dogodek je povezal vodilne strokovnjake, univerzitetno osebje, študente ter raziskovalce in strokovnjake za vključevanje invalidov. Dogodek je organiziral Evropski center virov o dostopnosti – AccessibleEU skupaj z Univerzo v Portu, Portugalska.
Dogodek, organiziran kot hibridni dogodek z več kot 300 udeleženci, je bil posvečen dostopnosti v visokem šolstvu za invalidov. Osrednja tema je bila usmerjena v spodbujanje boljšega sodelovanja med univerzami po vsej Evropi, s ciljem zmanjševanja ovir, s katerimi se soočajo študenti invalidi. Po nedavnih statističnih podatkih Evropske unije ima kar 20,3 % invalidov večjo verjetnost, da predčasno zaključijo šolanje, medtem ko le 30,9 % nadaljuje šolanje na univerzitetni ravni, kar je precej nižje od povprečja med neinvalidi.
Dogodek je bil strukturiran okoli treh glavnih panelov in uvodne ter zaključne seje. Poleg izmenjave strokovnih znanj in izkušenj je imel dogodek še poseben pomen, saj je omogočil medsebojno povezovanje in razpravo med sodelujočimi univerzami. Ključni poudarek je bil na zagotavljanju enakovrednih priložnosti v izobraževalnih programih, s čimer bi omogočili večjo vključenost in podporo študentom invalidom.
2. Glavni cilji dogodka
Namen dogodka je bil:
- Razpravljati o standardih in kazalnikih, ki zagotavljajo vključujoče izobraževanje na univerzah.
- Naslavljati preostale izzive na področju prilagoditve kurikula.
- Spodbujati transnacionalno sodelovanje in izmenjavo praktičnih pobud, ki izboljšujejo dostopnost v visokem šolstvu.
3. Povzetki posameznih panelnih razprav
Dogodek je gostil različne govorce, ki so predstavili svoje poglede na trenutne prakse, izzive in cilje na področju dostopnosti v visokem šolstvu.
3.1 Uvodna seja
Uvodni govorniki so predstavili trenutne izzive in priložnosti na področju dostopnosti. Jesús Hernández Galán, direktor AccessibleEU, je poudaril pomembnost sodelovanja vseh deležnikov, vključno z univerzami in institucijami, pri doseganju dostopnosti in izpostavil vlogo, ki jo ima AccessibleEU kot podporno vozlišče za širjenje dobrih praks in mreženje. Na dogodek je povabil tudi Inmaculado Placencia iz Evropske komisije, ki je govorila o potrebi po uresničitvi Evropskega akta o dostopnosti ter vzpostavitvi standardov na področju dostopnosti. Ana Camanho, prorektorica za digitalno transformacijo na Univerzi v Portu iz Portugalske, je poudarila pomen zagotavljanja tehnične in pedagoške podpore za študente invalide in izpostavila, da so si na univerzi prizadevali za preoblikovanje zgodovinskih zgradb za boljšo dostopnost.
3.2 Panel 1: Napredek pri dostopnosti in vključevanju
Prvi panel je obravnaval politike in prakse na področju vključevanja invalidov. Panel je bil osredotočen na Erasmus+ projekt European Network of Inclusive Universities (EUni4All-Network), katerega cilj je vzpostaviti evropsko mrežo vključujočih univerz, ki bi služila kot merilo za študente invalide. Alice Ribeiro iz Univerze v Portu, Anne O’Connor iz Dublinskega mestnega univerzitetnega centra za podporo študentom invalidom in Gerald Craddock iz irskega Centra za odličnost v univerzalnem oblikovanju, so poudarili pomembnost samoocenjevanja univerz v smislu dostopnosti. Projekt EUni4All vključuje kazalnike, s katerimi se ocenjuje politika, dostopnost, študentsko življenje in dosežki diplomantov. Udeleženci panela so razpravljali o smernicah in standardih, ki so ključni za enakopravno vključevanje invalidovv visokošolske ustanove.
Alice Ribeiro je v razpravi izpostavila, da so v okviru projekta razvili kar 37 kazalnikov, ki univerzam omogočajo oceno lastnih praks. Pomemben del projekta je bila tudi priprava vodnika za vključujoče univerze, ki študentom omogoča lažje iskanje informacij o dostopnosti v posameznih institucijah. Anne O’Connor je izpostavila, da je projekt pomagal razširiti sodelovanje med univerzami, zlasti z izmenjavo znanj in izkušenj, kar je ključnega pomena za zagotavljanje standardiziranih in preverjenih informacij o dostopnosti univerz.
3.3 Panel 2: Dostopnost in oblikovanje kurikula
Drugi panel je osvetlil potrebo po vključitvi dostopnosti v kurikulume. Klaus Miesenberger z Univerze v Linzu, Avstrija, Roberta Lulli iz projekta ATHENA, Frederic Fovet z Univerze Thompson Rivers in Matteo Zallio z Univerze v Cambridgeu so razpravljali o izzivih in strategijah prilagajanja učnih načrtov. Panel je izpostavil inovativne pristope, kot je univerzalno oblikovanje za učenje, ki vključuje zasnovo učnih gradiv in metod poučevanja, ki so primerne za vse študente. Praktični primeri in dobre prakse so udeležencem panela ponudili vpogled v nove smeri vključevanja in pravičnosti v izobraževanju, ki jih je mogoče uporabiti za zagotavljanje boljše dostopnost.
3.4 Panel 3: Izboljšanje dostopnosti za študente z invalidnostmi
Tretji panel je obravnaval potrebo po izboljšanju dostopnosti za študente invalide v evropskem visokošolskem prostoru. Boris Janča z Masarykove univerze, Goran Daković iz Evropskega združenja za zagotavljanje kakovosti v visokem šolstvu (ENQA), Helene Peterbauer iz Evropskega univerzitetnega združenja (EUA) in Pedro Encarnação iz AAATE so poudarili pomen sodelovanja na transnacionalni ravni za izboljšanje vključenosti in dostopnosti na univerzah. Razprava se je osredotočila na povezovanje nacionalnih politik z izkušnjami študentov ter na prilagajanje študijskih materialov in pristopov, ki bi omogočili večjo dostopnost študentom invalidom.
4. Praktična delavnica: Deljenje dobrih praks
Dogodek se je zaključil s praktično delavnico, ki je omogočila udeležencem, da delijo inovativne pobude in praktične rešitve za izboljšanje dostopnosti. Alice Ribeiro, Bruno Giesteira z Univerze v Portu, Klaus Miesenberger z Univerze Johannes Kepler Linz in Boris Janča z Masarykove univerze so predstavili različne projekte in pobude, ki jih izvajajo na svojih institucijah. Namen delavnice je bil spodbujati mreženje in izmenjavo idej med udeleženci, kar bi vodilo k bolj integriranemu in dostopnemu okolju za invalide v visokošolskih ustanovah.
5. Ključni zaključki in priporočila
Na dogodku so udeleženci izpostavili potrebo po:
- boljšem usklajevanju evropskih univerz pri dostopnosti in vključevanju, kar bi omogočilo večjo mobilnost študentov invalidom v okviru programov, kot je Erasmus+,
- povečanju sodelovanja z različnimi deležniki, vključno z oblikovalci politik, visokošolskimi institucijami, tehnološkimi ponudniki in nevladnimi organizacijam in
- razvoju novih standardov in kazalnikov za dostopnost, ki bi jih lahko uporabili kot okvir za ocenjevanje univerz po vsej Evropi.
6. Dodatne informacije in povezave
Za dodatne informacije o projektu AccessibleEU in za dostop do gradiv, pripravljenih v okviru dogodka, lahko obiščete spletno stran AccessibleEU. Udeleženci se lahko pridružijo tudi Community of Practice na LinkedIn, ki omogoča nadaljnje mreženje in sodelovanje v pobudah za bolj dostopno Evropo ter izobraževalnemu portalu AccessibleEU Campus.
Slika 1: Otvoritev, kot je bila razvidna v Zoom aplikaciji skupaj s podnapisi in mednarodnim znakom
Pripravil: dr. Mazjaž Debevc, nacionalni ekspert za Accessible EU
Naslovna fotografija: https://www.higheredtoday.org