Enak dostop do prevoza je bistven za invalide, da lahko v celoti sodelujejo v družbi, vključno z delom, izobraževanjem in prostim časom. Ta pravica je zaščitena z Mednarodno konvencijo ZN o pravicah invalidov, ki jo je ratificirala EU in vse njene države članice, med njimi tudi Slovenija. Strokovna služba NSIOS je pri pripravi poročila sodelovala z EDF s svojimi predlogi.
Z rastjo globalne mobilnosti je letalski promet postal ključni način premikanja med državami in pomemben način prevoza za ljudi, ki živijo na otokih ali v oddaljenih območjih.
Kljub uredbi 1107/2006, ki si prizadeva izboljšati dostop do letalskega prometa, se potniki invalidi še vedno soočajo z velikimi ovirami in diskriminacijo. 9. poročilo Evropskega foruma za invalide (EDF) o človekovih pravicah v letalskem prometu raziskuje praktične ovire, ki preprečujejo invalidom potovanje z letalom, ter preučuje vpliv veljavne zakonodaje EU.
Nekaj ključnih dejstev
Raziskava EDF kaže kruto resnico: 67 % anketirancev, od katerih je 97 % invalidov, pravi, da letalski promet zanje še vedno ni enako dostopen.
Poročilo razkriva resne pomisleke: nekatere letalske družbe še naprej kršijo pravila EU z omejevanjem pomoči, zavračajo pse pomočnike/vodiče/terapevte, zahtevajo zdravniške obrazce ali zaračunavajo dodatne stroške.
Ker pravila EU niso jasna, se potniki invalidi soočajo z loterijo pravic: omejitev števila potnikov, nejasnih pravil glede opreme, nedoslednih zahtev po spremstvu in neenakega dostopa do uporabnikov invalidskih vozičkov na krovu.
Nadzor EU nad pravicami letalskih potnikov za invalide je nedosleden: le malo nacionalnih organov za izvrševanje (v nadaljevanju: NEB) lahko izdaja zavezujoče odločbe, globe se močno razlikujejo, sodelovanje z organizacijami za invalide je omejeno, izvršilne ekipe so pogosto le ena oseba, in le en NEB ponuja informacije o alternativnih pravnih ukrepih.
Veliko potnikov invalidov se še vedno sooča z digitalnimi ovirami in nereguliranimi izzivi. Od nedostopnih spletnih strani do zapletenih potovalnih postopkov, dostopnosti letal in visokih stroškov, ki jih zakonodaja EU še ne obravnava.