S projektom Spaces4All na terenu v Prekmurju
EU je v okviru predvidenih prihodnjih strukturnih sprememb določila visoke cilje za upravljanje zelenega, digitalnega in pravega prehoda. Vendar pa noben prehod ne more biti samo brez zagotavljanja enakih možnosti in sodelovanja v družbi vseh državljanov, ne glede na njihove osebne okoliščine. V EU danes živi približno 87 milijonov ljudi z neko obliko invalidnosti. Dostop do storitev, neodvisni prosti pretok in dostop do informacijskih komunikacijskih tehnologij ima ključno vlogo pri omogočanju njihovega aktivnega sodelovanja v družbi. Strategija EU za pravice invalidov za čas 2021–2030 je prav tako osredotočena na dostopnost dejavnosti, ki prispevajo k njihovi visoki kakovosti življenja – neodvisnemu potovanju in dostopu do prostoživečih dejavnosti – zlasti turizma, umetnosti in kulture ter športa in rekreacije, kar je tudi osnovni cilj projekta.
Invalidi so še vedno relativno zanemarjena skupina potencialnih potnikov, kljub temu, da ravno invalidi prestavljajo velik potencial turističnih potnikov, ki v grobi oceni predstavlja kar 70% invalidov v EU. Projekt Spaces4All, v katerega je poleg partnerjev iz Avstrije, Češke, Madžarske, Hrvaške in Slovenije vključen tudi Nacionalni svet invalidskih organizacij Slovenije (v nadaljevanju NSIOS), je odličen projekt, katerega cilj je oblikovati nove turistične produkte, ki bodo prilagojeni potrebam invalidom, z namenom čimbolj samostojnega vključevanja v turistične ponudbe in storitve.
Projekt Spaces4All poteka v različnih fazah, v katerem združeno sodelujejo po dve državi, ki popisujeta lokacije in storitve. Tako se bo popisalo več območij vseh državah vključenih v projekt, Avstrije, Češke, Madžarske, Hrvaške in Slovenije , katerih skupen cilj je dostopnejši in prijaznejši turizem za invalide.
NSIOS je v preteklih dneh opravil terenski popis potencialnih ponudnikov, lokacij in poti, na katerih smo pozorneje pregledali urejenost javne infrastrukture, dostopnost do storitev in same ponudnike oziroma dostopnost, tako fizično kot dostopnost do informacij in komunikacij. Na terenu smo z Geodetskim inštitutom Slovenije pregledavali taktilne oznake, kontrastne oznake, uporabo Braillove pisave, uporabo slušne zanke, uporabo podnapisov pri video gradivu, uporabo glasovnega podajanja informacij, urejenost in dostopnost parkirišč, ki so namenjeni invalidom, dostopnost in urejenost sanitarij prilagojenih za invalide, dostopnost informacijskih pultov in način podajanja informacij, svetlobne oznake, prilagojenost sob, ki jih ponudniki oddajajo, kot sobe, ki so primerne za invalide in še bi lahko naštevali.
Ugotovitve s terena nakazujejo, da se tako ponudniki storitev, kot občine trudijo biti prijaznejše do invalidov, vendar je pot do popolnega dostopa še zelo dolga. Predvsem zato, ker se uporabljajo standardi in pravila, ki niso več v veljavi, kar smo ugotovili pri železniškem potniškem prometu. Velikokrat smo naleteli na založene sanitarije, ki so prilagojene invalidom in na to opozorili. Taktilni sistem je večkrat nelogičen oziroma nepravilno postavljen. Težavo predstavljajo tudi speljane kolesarske poti in prehodi za pešce, ki so nevarno umeščeni v promet in predstavljajo potencialno nevarnost, prestrme klančine, dvigala v okvari, neuporabo slušne zanke ali podnapisov in neprilagojene spletne strani. Ponudniki so se strinjali, da bodo v prihodnosti odpravili pomanjkljivosti saj si želijo biti dostopnejši tudi do ene najranljivejših skupin, invalidov.
S podatki, ki smo jih pridobili na terenu, bomo tako z vsemi vključenimi partnerji sooblikovali nov turistični produkt, ki bo dostopnejši in prijaznejši invalidom. Na terenu smo hkrati posneli video material, ki bo služil kot predstavitev zajema podatkov za ostale partnerje in hkrati preverili dostopnost glavne železniške postaje in avtobusne postaje v Murski soboti. Omenjeni postaji sta vključeni v pilotni projekt Ministrstva za okolje prostor in energetiko v katerem sodelujeta tako Geodetski inštitut Slovenije in NSIOS. Namen pilotnega projekta je ureditev javnega potniškega prometa za invalide in urediti dostopnost le tega, ter posledično povečati uporabo in vključevanje potnikov invalidov v javni potniški sistem.
Avtor: Primož Jeralič, samostojni strokovni sodelavec NSIOS
Foto: arhiv NSIOS